Please use this identifier to cite or link to this item: https://ah.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/102669
題名: 王思任年譜
其他題名: A Chronicle of Wang Hsi-Renn
作者: 陳飛龍 
Chen, Fei-long
貢獻者: 中文系
日期: Dec-1982
上傳時間: 6-Oct-2016
摘要: 王思任,字季重,號遂東,明末浙江山陰人。少年狂放,以謔浪忤人,仕宦不顯,為令尹,三仕三黜。逮魯王監國,上書太后請斬馬士英,並為檄討之。中有「吾越乃報仇雪恥之國,非藏垢納污之區也」之語,傳誦一時。南明紹興失守之後,自構草亭,顏曰「孤竹菴」,絕粒十日殉國。其一腔忠義之氣,不在文貞之下,後世僅以能文目之,失之遠矣!孟子嘗言「誦其詩,讀其書,不知其人,可乎」?吾人欲知人論世,必先知其人生平行事。今特詳述王氏一生事蹟,作成年譜,以就正於先進。
關聯: 國立政治大學學報, 46, 47-96
資料類型: article
Appears in Collections:期刊論文

Files in This Item:
File Description SizeFormat
46-47-96.pdf4.97 MBAdobe PDF2View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.