
I~ U T T E R W O R T H  
E I N E M A N N 

Telecommunications Policy, Vol. 19, No. 2, pp. 135-149, 1995 
Copyright © 1995 Elsevier Science Ltd 

Printed in Great Britain. All rights reserved 
0308-5961(94)00014-X 0308-5961/95 $10.00 + 0.00 

Satellite I V  in Asia 

Forming a new ecology 

Paul S N Lee and Georgette Wang 

This paper examines the development 
of satellite television in the Asian coun- 
tries and their policy change. It is found 
that many countries initially tended to 
forbid the reception of satellite tele- 
vision but, with the growth of satellite 
television, liberalization is on the way. 
In response to competition posed by 
satell ite television, policy makers 
generally choose to deregulate their 
local television market in the hope that 
the quality of local television will im- 
prove through competition. The au- 
thors suggest that satellite television in 
Asia is likely to agglomerate the diverse 
markets into bigger cultural markets to 
gain the economy of scale. Satellite 
television will bring about a regional 
capitalist culture. Professional journal- 
ism modelled after the West may also 
grow. The general trend for Asia is 
towards further deregulation and grea- 
ter openness. 

Paul S N Lee is senior lecturer at the 
Department of Journalism and Com- 
munication at the Chinese University of 
Hong Kong, Shatin, NT, Hong Kong (Tel: 
+852 609 7712; fax: +852 603 5007). 
Georgette Wang is Professor of the Com- 
munication School, National Chengchi 
University, Taipei, Taiwan, ROC (Tel: 
+886 2 938 7215; fax: +886 2 230 1497). 

An earlier version of this paper was pre- 
sented at the 44th Annual Conference of 
the International Communication Associa- 
tion, Sydney, Australia, July 1994. 

1Data from Frank Small & Associates, 
courtesy of Star TV 
2Gibbons, Maureen 'Crowded skies: 

continued on page 136 

Since Star TV launched its satellite television service in October 1991, 
the Asian sky has become increasingly crowded. By early 1994 viewers 
in Asia already had the choice of over 40 channels of satellite television 
programmes if dish size was not a concern. Besides commercial services 
such as Star TV, HBO, CNN, ESPN and the Hong Kong-based TVBS 
launched through AsiaSat, Palapa and Intelsat satellites, theoretically 
Asian audiences can also access programmes transmitted through 
domestic satellites in the region, including the Japanese satellites BS-3B 
and Superbird C, Russia's Gorizont, Thailand's Thaicom-I, Australia's 
Aussat and China's Chinasat. The proliferation of satellite television in 
Asia is shown in Table 1. 

Of all satellite television ventures in the region, the growth of Star 
TV, Asia's first commercial satellite television service, is no doubt the 
most noteworthy. Within two years of its inauguration, Star TV has 
reached a penetration rate of 11.1 million households in 12 nations. 1 
The figure almost doubled in six months. Encouraged by Star TV's fast 
growth, more players are scrambling to enter the market. In just one 
year from June 1994, six more communication satellites are expected to 
be launched to service the region, with channel capacity at least double 
its 1994 level. Experts have predicted that with the current rate of 
expansion the Asian market for communication satellites may reach its 
saturation point in one or two years' time. 2 It is estimated that by the 
year 2000 there will be 900 satellite transponders serving the region. 3 

For the satellite television industry, the real competition has yet to 
begin. Of the six satellites to be launched during the coming year, at 
least four will be used for commercial satellite television services, 
including AsiaSat-2, Apstar-1, Apstar-2 and PanAmSat. With investors 
coming from the USA, China, Hong Kong, Thailand, Singapore, 
Macau and Taiwan, satellite television is not only threatening broadcast 
television, but may become a major competitor, rather than a partner, 
for cable television. The age of global television has arrived, whether 
one is prepared for it or not. The signs may be clear to investors and 
audiences, but not yet to many policy makers, as is reflected by 

135 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

Table 1. Major satellite TV services in Asia in the 1990s. 

Satellite 

AsiaSat 1 

Major/whole Launch 
ownership date Satellite TV services 

Hong Kong 1990 Hong Kong: 
China: 
Others: 

AsiaSat 2 Hong Kong 1995 

Apstar 1 Hong Kong 1994 Hong Kong: 

Australia: 
USA: 

Apstar 2 Hong Kong 1995 Hong Kong: 
USA: 

Palapa B2P Indonesia 1990  Indonesia: 
Singapore: 
Malaysia: 
Philippines: 
Thailand: 
Hong Kong: 
USA: 
France: 

Intelsat 1503 Intelsat 1994 Japan: 
1981 Japan: 

1508 1984  Australia: 
Others: 

PanAmSat USA 1994  Philippines: 
Others: 

BS-SB Japan 1991 Japan: 
Superbird C Japan 1991 Others: 
Thaicom 1 Thailand 1993  Thailand: 
Thaicom 2 1994 Others: 
Measat Malaysia 1995  Malaysia: 
Koreasat South Korea 1995 Korea: 

Star TV channels, Star movies 
China Central TV 4 (CCTV 4), Guizhou/Yunnan TV 
BBC WSTV, Myanmar TV, Pakistan TV, Zee TV, Mongolia TV 
Set to include all current Star channels plus Star pay-TV, CCTV, TVBS and Deutsche 
Welle TV (DMTV) 
Television Broadcast Satellite Service (I-VBS), Asia TV 1 (ATVl), Chinese Television 
Network (CTN), China Entertainment Television Broadcast (CETB) 
Australian Broadcast Corporation (ABC) 
CNNI, Discovery, ESPN Int, HBO Asia, Turner Broadcast System (TBS), Viacom Int, 
Time Warner Entertainment ('ISNE) 
TVBS 
National Broadcast Corporation (NBC), CNNI, Discovery, ESPN Int, HBO, Asia, ISNE, 
Viacom, TBS 
AN-TEVE, RCTI, SCTV, TPI 
Asia Business News (ABN) 
TVl, TV3 
ABS/CBN, GMA, KBP 
CH11 
TVBS, ATV1 
CNNI, Discovery, ESPN Int, HBO Asia 
Canal France 
Nihon TV, TV Asahi, TV Tokyo 
Fuji TV, NHK, TBS, TV Tokyo 
Network 9 
CNNI, Cspan, ESPN Int, DW-FV, RFO France TV 
ABS/CBN 
ESPN Int, Turner, Viacom 
NHK1, NHK2, WOWOW 
CNNI, Star Movies 
CH3, CH5, CH7, CH9, CH11 
Cambodia TV, Laos TV, IBC Entertainment, IBC HBO, IBC Sports, IBC Thai Variety 
TVl, TV2, TV3, TV4 
KBS, MBC 

Sources: Survey Research Group Satelfite Guide to Asia SRG, Hong Kong (1994); MLE Inc World Satellite Update Florida (1992); satellite news from 
various newspapers and magazines compiled by the author 

restrictions upon reception of satellite television programmes currently 
in force in many Asian nations. 

This paper examines the policy changes that satellite television may 
bring to broadcast television in Asian nations. It begins with a review of 
broadcast laws and regulations in force in Asia, followed by an analysis 
of the way satellite television has come into conflict with these laws and 
regulations, and the reactions of individual governments to satellite 
television. Finally the paper looks into policy changes in the making, 
and the implications of satellite television in Asia. 

continued from page 135 
issues in Asia-Pacific satellite develop- 
ment' Unpublished paper, International 
Centre for Communication, San Diego 
State University (1994) 
3Groves, Don 'Oz report sez China's big 
business' Variety 11-17 April 1994, 58 
4Heuvel, Jon Vanden and Dennis, Everette 
E The Unfolding Lotus: East Asia's Chang- 
ing Media Report of the Freedom Forum 
Media Studies Centre, Columbia Universi- 
ty, New York (1993) 

Broadcast television regulations in Asia 

In the past decade the Asian region has achieved remarkable success in 
economic development. While other parts of the world were suffering 
from a deep recession, many nations in the Pacific Basin scored 
significant, even double-digit growth in national GNP. As economic 
conditions improved and the threat of Communism reduced, the region 
is moving towards greater freedom and openness, economically, politi- 
cally and socially. 

As pointed out by Heuvel and Dennis, the burgeoning economies of 
the region have created rich media markets, and the quality and 
character of the media have also changed. The media have learned to 
cater for the specific needs of well-defined audience groups, and have 
taken on an expanded role in the government policy-making process. 4 
However, a close look at media regulations in Asian nations shows a 

136 



SRubin, Barnett R 'New technologies 
breach the five barriers of media control' 
Intermedia 1993 21 (1) 22-28 
eThe discussion on controls over broad- 
cast television in Asian nations is based on 
the laws and regulations of individual na- 
tions, courtesy of the Asian Mass Com- 
munication Research and Information 
Centre, Singapore. 
71bid 

Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

picture rather inconsistent with the current trend of media develop- 
ment. Censorship is still widely practised, and the broadcasting industry 
is closely guarded. 

After a survey of broadcast industry in Asia, Rubin concluded that 
'[i]n no country of the Asian mainland can television be considered an 
"independent" or "pluralistic" medium'. According to him, there are at 
least five patterns of media control in Asian nations. They include direct 
control through state monopoly of the media, control by licensing and 
self-censorship, emergency regulations and national security legislation, 
pressure on the press, and violence against journalists. 5 

In terms of laws and regulations, controls on broadcast television in 
Asia are especially visible in three areas: ownership, programme 
content and advertisements. 6 In each of these areas satellite television 
from outside has become an offender, or a potential offender, beyond 
the reach of domestic law. 

Ownership and licensing 

With perhaps only the exceptions of Australia, New Zealand, Japan and 
the Philippines, almost every government on the Asian continent has 
established some degree of control over broadcast television through 
ownership and licensing. The most direct form of control comes through 
state monopoly of the media. 

State monopoly of broadcast television is found in most of the 
Communist nations, including China, North Korea, Vietnam, Laos and 
Burma. In these nations all mass media are considered part of the 
government propaganda machine. It is only 'natural' for government to 
take complete control of the mass media, broadcast television 
included. 7 

Government monopoly of the broadcast television industry, however, 
is not the privilege of Communist nations. It is also seen in other nations 
in the region, including Singapore and India where a relatively free 
press is found, and until recently in South Korea, Indonesia and 
Malaysia. 

In these nations broadcast television is typically owned and operated 
by the government, or by an agency set up by the government. In China, 
for example, the Ministry of Radio, Film and Television controls all 
electronic media, including film. And in Singapore a government-run 
broadcasting corporation, the Singapore Broadcasting Company (SBC), 
operates five radio stations and all three television channels. Under such 
a system private television networks are unheard of. 

Less tightly controlled broadcast television systems are found in 
Taiwan, South Korea, Malaysia and Indonesia, where privately owned 
networks are allowed, but with the government or the ruling party 
controlling a majority of the shares. In Taiwan all three television 
networks are commercial in nature, but two have the government as 
their largest shareholder and one is in the hands of the ruling party. A 
similar situation is found in Malaysia and South Korea; although the 
government of both nations has recently granted licences to 'privately 
owned' broadcast television companies, the majority of their shares are 
held by either the government or the ruling party. 

In addition to controls through ownership, Asian governments usual- 
ly require a iicence before anyone can send television signals over the 
air. More often than not, government holds the absolute power in 
granting, renewing and revoking a licence. In countries including 

137 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

8Beginning in February 1994 Taiwan's 
Government Information Office has re- 
laxed its censorship of broadcast television 
programmes. Except for programmes on 
China, which are still screened before air- 
ing, programmes broadcast before 10 pm 
only need to submit scripts for screening, 
while for those broadcast after 10 pm no 
prior censorship is applied at all. 
9Heuvel and Dennis op cit Ref 4, 152 
l°Taiwan lifted the ban on Japanese prog- 
rammes on broadcast television in October 
1993. 

Malaysia and Singapore, owning a television or radio receiver also 
requires a licence. In Singapore those who fail to comply will be fined, 
as stipulated in the Singapore Broadcasting Corporation Act. 

Programming 

Programme content. Although broadcast television networks are owned 
and operated by the government in many Asian nations, as a rule 
programme content is still subject to close scrutiny. In nations such as 
Indonesia, Taiwan and South Korea all television programmes are 
screened prior to airing, s 

Even when prior censorship does not exist, programme content is 
heavily regulated for fear of negative social influences. Besides obscen- 
ity and violence, two widely criticized content elements in television 
programmes, there are numerous other sensitive topics, including 
religious beliefs, ethnic relations, national security, cultural and family 
values. Improper treatment of these topics may lead to fines, adminis- 
trative penalties such as demotion of persons in charge, or even 
suspension of the broadcasting licence. 

In Malaysia, for example, the Broadcasting Act of 1987 gives the 
Minister of Information power to remove any broadcasting material 
detrimental to 'Malaysia values'. 9 In 1989 Radio Television Malaysia 
rebroadcast a US story about a massacre in East Timor by Indonesian 
troops. For fear that the report might damage relations between 
Malaysia and Indonesia, an apology was sent to Jakarta and the editor 
responsible for airing the story was transferred. The story, however, was 
accurate. 

In other nations programme rules and regulations can cover rather 
specific details. For example, to protect the integrity of the Korean 
language, slang and foreign words are not allowed to appear in 
television broadcasts in Korea. And to ensure the electronic media's 
'educational function', the Radio Code of the Kapisanan Ng Mga, 
Brodkaster Sa Pilipinas in the Philippines specifically stipulates: 'Pro- 
grammes that underscore any form of injustice or wrongdoing must be 
meted with the corresponding punishment for the guilty just as merit- 
orious deeds must be rewarded.'  Violations of this rule may lead to a 
fine of up to 10 000 pesos or licence suspension. 

Imported programmes. As many nations in the region had experienced 
colonial rule before the second world war, concerns over cultural 
imperialism are also explicitly spelled out in the regulations on broad- 
cast television. In both Taiwan and Korea, for example, a ceiling is 
imposed upon imported programmes shown on broadcast television: 
30% for Taiwan and 20% for Korea. In both nations Japanese program- 
mes have been banned from television.l° 

Advertising 

As another important element of television broadcasting, advertising is 
not exempted from codes, rules and regulations. In Malaysia a Certifi- 
cate of Accreditation is required before any advertising agency can act 
on behalf of a client. Like regular programmes, television advertise- 
ments are often screened prior to airing, or subject to removal if 
deemed inappropriate. 

Each nation also has a set of codes concerning advertisements on 
broadcast television. In addition to shared concerns such as negative 

138 



11Won, Woo-hyun 'The social and cultural 
impact of satellite broadcasting in Korea' 
Media Asia 1993 20 (1) 15-20; Howell, 
W J, Jr World Broadcasting in the Age of 
the Satellite: Comparative Systems, Poli- 
cies, and Issues in Mass Telecommunica- 
tion Ablex, Norwood, NJ (1992) 
12Kushu, O P 'Satellite communications in 
Asia: an overview' Media Asia 1993 20 (1) 
3-9 

Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

impacts on young viewers, portrayal of the goods and services adver- 
tised, and the use of testimonials, broadcast television companies in 
every nation have been issued with a list of unacceptable advertising 
contents. These range from betting and gambling in the Philippines, 
liquor and cigarettes in Taiwan, to medical products, including smoking 
cures, products for the treatment of alcoholism and clinics for the 
treatment of the scalp in Malaysia. 

Satellite TV - beyond the reach of  the law 

Despite Asia's recent move towards greater freedom and openness, 
broadcast television is still vigorously regulated. With memories of 
religious and ethnic confrontations still fresh, decision makers in the 
region have adopted a cautious and defensive stance on media matters. 
As exemplified by the news report on the East Timor massacre, heads of 
governments have placed much greater emphasis on peace and har- 
mony, which is at best delicate in the region, than on values such as 
freedom of information or freedom of speech. 

However, to satellite television operators, whose primary interest is 
in making profit, none of the above-mentioned concerns matters, and 
few of the controlling measures can make a difference. With rapid 
technological development, satellite television no longer relies on large, 
cumbersome dishes for signal reception; it transcends national borders, 
evades government regulations, and makes its way into the living rooms 
of hundreds of thousands of viewers in the region. 

To policy makers satellite television is undermining national 
sovereignty and cultural integrity, 11 and causing regulatory contradic- 
tions in several ways. As an uninvited guest, satellite television requires 
no permission prior to airing its programmes, therefore it does not need 
to comply with demands from any individual government in terms of 
ownership or licensing. 

In order to attract audiences, both Star TV and TVBS have so far 
avoided airing programmes which may cause controversy on sensitive 
issues, but basically they are responsible for their own programming. 
When faced with unregulated programmes from outer space, preventive 
measures such as prior censorship, restrictions on programme and 
advertising content and a maximum percentage of imported program- 
mes become meaningless. Advertisements for liquor, for example, are 
not allowed on terrestrial television in Taiwan, but Taiwanese audiences 
are still exposed to such messages because they are abundantly supplied 
over Star TV's channels. 

As a result, within any given nation there emerge two sets of 
standards for television programmes: terrestrial television programme 
and advertising content that is heavily regulated, versus satellite televi- 
sion from outside the country that is entirely free from domestic 
controls. Recently politicians in India have accused international broad- 
casters of causing religious conflict in that country by providing candid 
coverage of the events which triggered the conflict. 12 There is very little, 
however, that the Indian government can do the next time it happens. 

Satellite television is also gradually taking audiences away from 
broadcast television. With a large potential market for future growth, 
rich programme resources to choose from and a free hand in dealing 
with content matters, satellite television is able to offer much more 
attractive programmes than those from terrestrial television. According 

139 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

13Wang, Georgette 'Satellite television and 
the future of broadcast television in the 
Asia-Pacific' Media Asia 1993 20 (3) 140- 
148 
141bid 146 
~SStar 26 August 1993 (Malaysian news- 
paper in English) 
~Sln Taiwan the majority of illegal CATV 
networks were granted a temporary li- 
cence in 1993 which is valid until new, 
legal cable systems enter the market. 
~ZChan, Joseph M 'Satellite television and 
the infosphere: national responses and 
accessibility to STAR TV in Asia' Paper 
presented to the Ninth World Communica- 
tion Forum organized by the Japan Society 
of Information and Communication Re- 
search, Tokyo, Japan, 19-20 November 
1992 

to a study by Wang, in Hong Kong, and to a lesser extent in Taiwan, the 
decline of broadcast television viewing rates during prime time hours 
has been consistent. 13 Turning to other leisure activities, including 
watching satellite and cable television, is a reason for this decline. 

The long-term effect of the loss of audiences is alarming policy 
makers and the local television industry. While cultural imperialism is a 
vague concept, declining viewing rates have significant implications for 
the survival of the industry. Thanks to the region's economic boom, 
there has been no report of a consistent decline in broadcast television 
advertising revenues. However,  the loss of audiences will eventually 
translate into reduced advertising income, especially when satellite 
television can offer more competitive rates than those of broadcast 
television. Rates for prime-time spots in both Taiwan and China were 
several times more expensive than Star TV's. 14 In India advertisers were 
reportedly flocking to Star TV, paying US$4500 for a one-minute 
prime-time slot.15 To the government-owned channel Doordarshan this 
is an ominous sign indeed. The loss of regional and international 
advertisers' support threatens the survival of local broadcasters. 

In the face of competition for viewers, even the non-profit-seeking 
public television is feeling the pressure. Its existence will no longer be 
justifiable when its audience size falls below a certain level. 

It therefore comes as no surprise that policy makers in Asia should 
react rather unfavourably to the advent of satellite television. After a 
review of national responses to Star TV in Asia, Chan discovered four 
main types of policy measures: 

• Virtual suppression. Under  this policy, satellite television was ban- 
ned for ideological, cultural and political reasons. Singapore and 
Malaysia were two examples. 

• Regulated openness. This policy permitted direct reception of satel- 
lite television programmes, but the government maintained control 
over their redistribution over cable networks, SMATV or other 
media. Hong Kong and the Philippines belonged to this type. 

• Illegal openness. Under this policy, reception of satellite television 
programmes was legal, but cable networks which redistributed 
satellite programmes were not. Nevertheless, the governments could 
not stop their growth. India was one example, and so was Taiwan 
until 1993. ~6 

• Suppressive openness. China was an example where the reception of 
foreign satellite television programmes was forbidden, but orders 
were carried out rather ineffectively. 17 

China is an interesting case to note. China banned the use of satellite 
dishes as early as 1990. In the Methods Governing Satellite Television 
Receiving Equipment (1990) only hotels, foreign embassies and work 
units that require them by virtue of the nature of their work were 
allowed to install satellite dishes. But the control obviously failed, and 
in October 1993 the China State Council had to enact new Regulations 
Governing Satellite Television Receiving Equipment,  reasserting the 
need for a licence to install satellite dishes. The 1993 regulations, 
however, make provision for individual ownership, but special reasons 
must be given. As of today the regulations do not seem to be strictly 
enforced. The proliferation of satellite dishes in China may have come 
to a point where any control becomes ineffective. It was reported that in 
early 1994 China had about 11 million households owning satellite 

140 



lSMing Po 6 April 1994 (in Chinese) 
19Hong Kong Economic Journal 14 Janu- 
ary 1994 (in Chinese) 
2°Information on the debate over policy 
issues on banning or restricting the uses of 
satellite dishes in Malaysia are based on 
news reports published in major English 
and Chinese-language newspapers in the 
country. 

Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

dishes. Is In a survey conducted in November 1993 it was found that 
already over 30 million households in China could receive the program- 
mes of Star TV either through direct satellite reception or by cable 
relay. 19 As a matter of fact, satellite television is making its way into the 
most remote corners of the Asian continent. The major difference 
government policy seems to be making is whether it comes in through 
the front door or the back door. 

A similar situation is found in Indonesia, where satellite dishes of a 
certain strength are not allowed to be imported, but traders have lost no 
time in finding ways to sneak these dishes into the country. 

Based on the above observations, it is clear that almost every Asian 
government has tried in one way or another to curb the growth of 
satellite television. However ,  it is also quite clear that keeping it out 
completely is becoming increasingly difficult, for technical and political 
reasons. In many countries the ban on satellite dishes or redistribution 
of satellite television programmes is no more than a paper tiger. Even in 
nations where the government has effectively banned receiving dishes, 
audiences have often managed to access programmes through illegal 
cable networks or rental outfits run by pirates. 

In several Asian nations, policy changes to allow for a greater 
freedom of information flow have been called for, and governments are 
now faced with the decision whether to continue blocking satellite 
television or to completely change their regulatory framework to 
accommodate the new information environment ushered in by a new 
generation of media. 

The policy change 
After  their initial policy responses to the advent of satellite television, 
continual development in Asian nations can be observed in two areas: 
there have been debates over, and changes in, government policies 
towards satellite television, and there is increasing deregulation of 
satellite television's major competitor,  broadcast television. 

Lifting the ban and restrictions on satellite television 

To some policy makers, banning satellite television is the most con- 
venient way to deal with the problems and challenges that it may bring 
to a society. In countries where per capita income is low and authorita- 
rian rule firm, such a ban may continue to hold. But for those which are 
already on, or about to join, the international trade and communica- 
tions networks, the situation is quite different, and Malaysia is a case in 
point. 

In late 1992, approximately a year after Star TV launched its service, 
the Malaysian parliament added a clause to the telecommunications law 
authorizing the government to ban the use of any broadcasting or 
telecommunications equipment,  satellite dish included, in the residence 
of private citizens. 2° Violators are subject to a fine of up to US$200, 
which is ten times more than it used to be. The parliament also 
approved an act which requires a licence for the installation of satellite 
dishes by institutions. 

According to the Minister of Information, Datuk Mohamed Rahmat,  
the action was designed to curb the growth of dishes, of which there 
were already a significant number in several areas in Malaysia. The 
decision, however, immediately faced criticism from the opposition 

141 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

ZlLatif, Baharudin 'Satellite dish ban re- 
considered' Variety 13-19 June 1994, 47 
22Shimizu, Shinichi 'How transborder "IV 
will alter national cultures and national 
broadcasting: a Japanese perspective' In- 
termedia 1993 21 (6) 32-35 
23Heuvel and Dennis op cit Ref 4, 123, 17, 
19 
24Over the years the Taiwan government 
had claimed that there were no more chan- 
nels available for additional "IV networks. 

party and an unfavourable public response. Six months after the 
promulgation of the new law, recommendations for lifting the ban were 
submitted to the cabinet by both the Ministry of Post and Telecom- 
munications and the Ministry of Science, Technology and Environment. 
Reports to the cabinet acknowledged that exercising control over the 
use of satellite dishes is not in keeping with the overall informatization 
of the society, and the advent of mobile personal communication 
systems will make it impossible to enforce such controls. 

In December 1993 the Malaysian government reiterated its deter- 
mination to crack down on satellite dishes. In response the opposition 
party organized a signature-gathering campaign, requesting the govern- 
ment to legalize the use of satellite dishes. Until early 1994 the threats of 
government action remained verbal, and the number of illegal dishes 
was estimated to have exceeded 20 000 in the state of Sarawak alone. In 
June 1994 the Information Minister announced that the Malaysian 
Broadcasting Act (1988) would be amended and the ban on satellite 
dishes would be reconsidered. 21 The relaxation of restrictions on 
satellite reception is seen as an attempt to fully utilize Malaysia's own 
East Asia satellite (Measat), which is to be launched in 1995. 

It remains to be seen whether other nations which have so far banned 
satellite television will legalize the dishes. But nations which have for a 
long time imposed restrictions on the reception of satellite television 
have already begun to make changes. Japan, for example, is about to 
revise its Radio Law, Broadcast Law and the Telecommunications 
Business Law to allow for commercial use of intercepted satellite 
signals, eg redistribution by cable networks. 22 Hong Kong lifted its ban 
on satellite reception in 1990. No licence is needed for Television 
Receive Only (TVRO), and any private individual or company can 
install their own dishes. A licence is required only by companies 
installing Satellite Master Antenna Television (SMATV). These com- 
panies need to abide by the technical and safety standards set by the 
government. 

The debate on banning or restricting the reception of satellite 
television is clearly alive in nations which have tried to bar its entry into 
their territory, and the pressure to 'liberalize' satellite television is 
showing no sign of lessening. 

Deregulating the broadcast  television industry 

For those nations which have permitted limited reception of satellite 
television, more problems await solution. To enhance the quality of 
broadcast television programmes and their ability to compete with 
satellite television, the governments of several Asian nations have 
decided to open the market for terrestrial television, thus breaking the 
decades-long state monopoly over the industry. 

In 1988 Indonesian President Suharto for the first time granted a 
licence to a privately owned special television station, Rajawali Citra 
Televisi Indonesia (RCTI). In 1989 South Korea gained its first 100% 
private broadcaster, Seoul Broadcasting Corporation (SBC), although it 
was controlled by a government-selected consortium of private 
companies. 23 In 1994 Taiwan's Government Information Office 
announced the 'discovery '24 of a fourth broadcast television channel, 
and also for the first time openly invited applications from interested 
parties. In Malaysia the government announced a plan to launch three 
24-hour cable channels featuring CNN and BBC news and Star TV's 

142 



25Star 26 August 1993 (Malaysian news- 
paper in English) 
26Heuvel and Dennis op cit Ref 4 
27Bhatia, Brajesh 'Multi-channel television 
delivery opportunities in the South Asia 
region: prospects, concerns and appre- 
hension' Media Asia 1993 20 (1) 10-14 

Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

sports channel in 1994. And in India the government-owned channel 
Doordashan offered five new channels to independent producers as Star 
TV started its Hindi channel. 25 In addition, as mentioned earlier, 
several nations in the region, including Malaysia, Thailand, Korea, 
Taiwan and the Kingdom of Tonga, have established their own satellite 
programmes. 

It is difficult to determine whether these measures have been taken 
primarily because the governments have come to realize that it is no 
longer possible to 'cordon off one's country from the outside world', as 
Heuvel and Dennis observed. 26 In Taiwan, for example, the opposition 
party fought against the government monopoly of the electronic media 
long before Star TV came into the picture. But there is little doubt that 
satellite television has carried great weight in government policy consid- 
erations on opening up the market for broadcast television. To many 
policy makers, private broadcasters may be more difficult to manage 
compared with state-owned networks, but they are clearly a better 
choice than satellite television, which is totally out of their hands. The 
same philosophy is reflected in many governments' preference for cable 
over satellite television. 

A second area of change urgently called for involves the regulations 
on television programme and advertising content. As mentioned earlier, 
a double standard has emerged as government can only effectively 
control terrestrial television, but not satellite television from outside. 
Under these circumstances, terrestrial broadcasters must not only 
compete with relatively slight resources in a small market, but they also 
have a hand tied behind their back. To protect their interests, some 
broadcasters have actually turned to their competitor for a solution. 
Local producers in Taiwan, for example, discovered that they could 
evade government regulations but still reach their target audiences and 
more - by uplinking their programmes via satellite from a foreign 
country. 

Although satellite television is still beyond their reach, decision 
makers have begun to realize that they can no longer afford to ignore 
the problem. In the early 1990s Taiwan's Government Information 
Office (GIO) began consultations with academics and private industries 
regarding satellite television. These efforts were largely fruitless as it 
was at the time difficult to establish communication with China and 
Japan, the two major satellite owners in the neighbourhood. 

As the problem worsened after Star TV launched its service, the GIO 
has had to try again. In 1993 it contracted a group of scholars to conduct 
a thorough study of the issues raised by satellite television, including 
copyright, cultural imperialism and the free flows of information, 
violence and obscenity, etc. Also included on the agenda are possible 
ways of cooperating with satellite television operators and international 
organizations in solving the problems. The final report will serve as a 
basis for drafting a satellite television law regulating the use of satellites 
by broadcasters. The first draft of the law is expected to be completed 
by the end of 1994; meanwhile the Ministry of Communications has 
decided to lift restrictions on the installation of satellite Earth stations 
and renting or buying satellite transponders for point-to-point transmis- 
sion. 

The spillover issues from satellite television have prompted some 
people to think that what is needed now is a uniform code of rules, 
regulations and ethics covering all aspects of the air waves. 27 To 

143 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

accomplish this task and fully explore the potential of satellite tele- 
vision, international organizations are urged to provide a forum for 
discussion, so that policy makers and media practitioners can have a 
chance to work closely together. 

aSAntola, Livia and Rogers, Evereet M 
'Television flow in Latin America' Com- 
munication Research April 1984 11 183- 
202 
29Goonasekera, Anura 'The influence of 
television on cultural values: with special 
reference to Third World countries' Media 
Asia 1987 14 (1) 7-12 
3°Katz, Elihu, Liebes, Tramar and Iwao, 
Sumiko 'Neither here nor there: why Dallas 
failed in Japan' Communication 1991 12 
99-110 

Implications of deregulation of satellite television 
Loss  o f  national sovereignty,  but  not  cultural sovereignty 

From the above analysis one can see that the advent of satellite 
television has woken up many Asian governments to the reality of 
competition. The initial efforts of many nations to ban the reception of 
satellite television have been futile, and many of them have been forced 
to relax their restrictions on satellite reception. The Asian nations have 
come to realize that if they do not improve their terrestrial television 
service, satellite television from outside will grab the advertising and 
subscription money from the local market. Many fear that the onslaught 
of satellite television from outside will weaken the cultural sovereignty 
of the receiving country. Nevertheless, if we examine the issue of 
cultural sovereignty more closely, we may find that this fear has been 
exaggerated. 

Television programmes can be grouped into two major categories: 
entertainment and information. Many studies have shown that people 
do not always watch foreign programmes. Antola and Rogers found that 
Latin American television usually scheduled US programmes for off- 
peak hours. During prime time most of the programmes, especially 
serial dramas, were locally produced or produced by other Latin 
American countriesfl s In other words, people like to consume program- 
rues that reflect their own culture. This is true in Asia too. Goonasekera 
found that audiences in Indonesia, Sri Lanka and Taiwan liked to watch 
local programmes more than foreign ones. This is particularly the case 
for rural audiencesfl 9 Katz, Liebes and Iwao found that the popular US 
television drama Dallas was not successful in Japan. 3° 

Cultural sovereignty refers to the right to determine one's cultural 
preferences. This right resides with the people rather than the govern- 
ment. One cannot say that simply because the government does not 
have the right to select programmes for the people, then people's 
cultural preference will be shaped and distorted by foreign program- 
ming. This is not only paternalistic, but also implies a 'bullet theory' of 
communication which is blind to people's selectivity. If satellite pro- 
grammes challenge government control, we can say that this impairs the 
country's national sovereignty, which refers to the right of a nation to 
make its own decisions. When we talk about erosion of cultural 
sovereignty or autonomy, we must have evidence that shows the masses 
will change their cultural consumption patterns as a result of the influx 
of satellite programmes, and that after they have consumed foreign 
programmes their values and norms will be distorted. Without delet- 
erious effects, one can hardly justify criticism of the influence of foreign 
television. 

Admittedly, for some weak economies the indigenous cultural indus- 
try may be adversely affected by cheap programmes from the West, 
especially the USA. As the USA has a large internal market, its cultural 
products enjoy great economies of scale. This not only enables investors 
to bear high costs of production, but also enables them to sell their 
products at prices far lower than the cost of producing similar program- 

144 



31Lee, Paul S N 'The absorption and in- 
digenization of foreign media cultures: a 
study on a cultural meeting point of the 
East and West - Hong Kong' Asian Jour- 
ha~ of Communication 1991 1 (2) 52-72 

Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

mes in overseas countries. As a result, programmes from the West can 
be of better quality and may stifle the indigenous cultural industry. 

However ,  in Asia more evidence is needed to substantiate the thesis 
of cultural imperialism. More studies are needed to demonstrate the 
'stifling' effect of Western or US programmes on the local cultural 
industry. In a case study of Hong Kong, Lee found that the decline of 
the indigenous cultural industry is a result of many factors. Foreign 
influence is just one of these factors; it is not even a dominating one. 3~ 
The evidence of satellite or foreign television's deleterious effect on 
Asian countries' cultural autonomy is lacking. Asian cultures may not 
be so weak that they will be 'shot down' when Western cultural products 
are 'fired' at them. 

As regards information, from the experience of shortwave radio 
broadcasting we know that informational programmes are popular or 
influential only when the receiving countries cannot provide better  
alternatives. In the case of newscasts, for instance, people in closed 
societies are more likely to listen to foreign broadcasts than people in 
open societies. In open societies people seldom need to seek additional 
information from foreign broadcasts unless their home service is poor or 
no better than foreign alternatives. The informational content of 
satellite television does pose a threat to societies which limit people's 
access to information. If the information received from outside is 
accurate, timely and adequate,  the government should not want to ban 
it unless it has something to hide from its people. Certainly, foreign 
broadcasting has its own angles and interpretations of what is happening 
around the world, and these interpretations may be different from those 
of local commentators.  Nevertheless, if the country does have a 
different angle and interpretation of a given event, it can articulate its 
own version and let people judge. To ban information from abroad is 
not the best way to improve the quality of information service at home. 
It is an authoritarian and outdated approach to tell people what they 
should or should not know. Cultural autonomy is easily used as a pretext 
for censorship over foreign materials for dictatorial purposes. 

Although people may receive foreign programmes made to standards 
more lenient than those of the receiving country, it is their choice 
whether to watch such programmes. If they know the varying standards 
and still choose to watch satellite programmes, why should the govern- 
ment be bothered? Moreover,  satellite television companies usually 
have to abide by the regulations of the place where the uplink is made. 
For instance, Star TV has to abide by the television regulations of Hong 
Kong, which are similar to those of terrestrial television. There are 
guidelines prohibiting excessive use of violence and sex in programmes. 
In addition, the Star licence stipulates that the station 'shall take all 
reasonable steps to ensure the acceptability of the service in recipient 
countries'. In other words, the receiving country can lodge a complaint 
with the Hong Kong government if they find a programme broadcast by 
Star objectionable. 

Segmentat ion  o f  cultural marke ts  

Satellite television is mainly a profit-seeking operation. Murdoch's Star 
TV has been restructured to meet different market  needs. It has not 
only increased the quality of programmes on the Chinese channels, but 
also brought out India Zee TV in December  1993 and planned to start 
up Star India which would provide up to 25 channels for the 

145 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

32Television July 1994, 665 
33Broadcasting and Cable 12 July 1993, 
54 
34Groves, Don 'Asian TV sales: still uphill 
for US firms' Variety 14-20 February 1994, 
35-36 
35Media 27 May 1994, 16 
~Groves op cit Ref 34 
37Media 27 May 1994, 16 

subcontinent. 32 In order to please China, Murdoch dropped the BBC 
News from Star in April 1994 and replaced it with an ecrypted movie 
channel. According to a study done by Ascent Communications Advi- 
sors, in the period 1992-98 international revenue from television 
programmes will grow by 24% a year in the Pacific region, outpacing the 
16% growth enjoyed by business and 3% by telephony. 33 Commercial 
television will be the dominant mode of satellite television. 

In a culturally diverse region, satellite operators have to segment the 
markets in a way which can generate profits to justify their investment. 
Past experience shows that international satellite broadcasters will not 
succeed simply by selling programmes originally produced for consump- 
tion in Western markets. Asian television stations such as those in 
Indonesia and Malaysia paid as little as US$1500 an hour for US series, 
and showed them in fringe hours. Even in Japan, which is more 
Westernized, Hollywood companies earned only $88 million from 
selling movies and series to free-to-air television in 1992. 34 Under keen 
competition, satellite operators will need to segment the diverse Asian 
region into several distinct markets big enough to reap profits. 

The most viable way to segment the Asian audience is to agglomerate 
existing markets sharing the same cultures into a big cultural market. 
On the basis of cultural affinity, four markets are likely to emerge. The 
first is the Confucian cultural market which comprises China, Taiwan, 
Hong Kong, South Korea, North Korea, Japan, Singapore and 
Malaysia. This market is the most lucrative as these countries' living 
standards are the highest in Asia. Although China's living standard is 
still low, its potential cannot be ignored. In 1993 China had a total 
advertising expenditure of US$1.2 billion, and its growth rate in 1994 is 
projected to be 50%. 35 The Chinese channel on Star and TVBS's 
superchannel are already targeting this Confucian market. The second 
cultural market will be the Hindi market. India has a population of 900 
million, one-third of whom speak Hindi. It is estimated that at least 40 
million Indians are middle class and affluent. 36 Star TV also aims at this 
market now. 

The third major market will be the Islamic cultural market, which 
comprises Indonesia, Pakistan, Bangladesh and Malaysia. This market 
has a population of about 500 million which is distinctively different 
from other cultural markets in Asia. Although the people are poor, the 
middle class is growing in size. Malaysia alone in 1993 had an advertising 
revenue of US$185 million for television. 37 Programming for this 
market, however, needs to be mindful of the local moral standards, 
which are more conservative than those of the West. The fourth cultural 
market is the English market, which comprises mainly Australia and 
New Zealand. To some extent the Philippines and the elites of Asia can 
be the target audience here too. But the initial failure of Star to reach 
the Asian elites might indicate that these potential audiences do not 
share common values and cultural tastes although they can speak and 
listen to English. This English market is therefore at a developing stage. 
In view of the inadequate information flow in most Asian nations and 
the increasing need to monitor the external environment, operators in 
this market do better to emphasize information rather than entertain- 
ment. The BBC World News channel, Cable News Network (CNN) and 
Asia Business News (ABN) are targeting this market. If other markets, 
however, can provide sufficient high-quality information, the English 
market will lose its niche. 

146 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

Formation of Asian capitalist culture 

Due to economies of scale, satellite television will not only agglomerate 
different small markets into larger ones, but will also create broad 
consumer markets for advertisers and subscribers. The implication is 
that satellite television will make the region's majority culture more 
distinct. People will be more aware of their cultural affinity with and 
difference from people in other countries. When people know each 
other more, interaction tends to arise. Satellite television in Asia will 
have the effect of increasing people's interaction within and across 
different cultures. Through increasing interaction and the push of 
satellite television for capitalist consumption, a capitalist culture will be 
formed in Asia. The most ardent pushers of the capitalist culture will be 
the operators in the English market, but the operators in other markets 
are no less enthusiastic. After all, the majority of satellite operators are 
in business to sell and gain profits. 

The main characteristics of capitalist culture are consumerism, fast 
food and consumer choice. People are encouraged to consume as much 
as they can, not only the commodities advertised on television, but the 
television programmes themselves. The culture exhibited on television 
is one of quick sensations such as violent action, pop songs, sex and 
situation comedies. The capitalist culture is so produced that the 
sensation lasts only for a short while and one will need to consume it 
again soon to maintain the sensation. The capitalist culture, however, 
will not replace the indigenous culture. No one would say that Japan 
today does not have its own culture although the Japanese share the 
capitalist culture. What the capitalist culture may do is to superimpose 
itself upon the indigenous one to lure people into consuming. On the 
other hand, the idea of consumer sovereignty in capitalist culture may 
have a long-term effect on people's thinking. When circumstances 
allow, people will some day translate their demand for choice from the 
economic arena to the social and political arena. This long-term effect, 
however, can hardly be accused of being 'negative'. 

Meanwhile, satellite television may cultivate international profes- 
sionalism in journalism. As governments cannot ban incoming satellite 
television effectively, the information flow from outside will impair the 
authoritarian control of news and information by the state. Unless the 
country can provide factual and timely information for its people, Asian 
audiences will seek better information from outside. The consequence is 
that all countries will have to abide by at least two major tenets of 
Western journalism - accuracy and timeliness. Although Asian journal- 
ists can have their own interpretations of a particular event, as the 
Western journalists do, they must provide basic facts crucial to the 
understanding of a news event. Any factual errors or deliberate 
omission of facts will hurt the journalists' credibility. The real threat to 
national sovereignty probably comes from the formation of such a 
universal standard in news reporting, rather than from the invasion of 
entertainment. 

Regional confrontation versus cooperation 
As a result of the spillover of entertainment and information across 
borders, conflicts tend to rise among different nations. In the area of 
news and information, the conflict will be an ideological one. Some 
nations will protest against the flow of inaccurate news about themselves 
from outside, while others will insist on the free flow and accuracy of 

147 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

38Executive Yuan, Internal Report on the 
Seminar on The Need for a Consensus in 
Making a Programme Standard for Inter- 
national Video Communication Govern- 
ment document issued by the Executive 
Yuan of the Republic of China (1994) (in 
Chinese) 
39Servaes, Jan 'Beyond "Europe 1992": 
communication and cultural identity in 
small nation states' Telematics and In- 
formatics 1993 10 (4) 321-343 

their information. In the area of entertainment, outcries against cultural 
imperialism will be heard, but the more practical issues are the scramble 
for international advertising and the trade balance for audiovisual 
programmes. Some places are going to be major exporters of media 
culture in the expanded Asian market, while others will complain about 
the outflow of foreign exchange and unbalanced cultural influence due 
to satellite television. In the era of satellite television, the imposition of 
quotas on the importation of television programmes is rendered ineffec- 
tive by the free flow of foreign programmes through the sky. 

As a result, the Asian nations will have to meet more frequently to 
discuss the issues related to satellite broadcasting. For example, in April 
1994 Asia-Pacific Telecommunication (APT), an agency under the 
International Telecommunication Union, held a meeting in Japan to 
discuss the necessity of reaching a common programme standard in the 
region. The meeting concluded that there was a need to devise such a 
standard. All countries should follow the principle of 'free flow of 
information' while respecting the 'sovereignty of the signal receiving 
country'. This conclusion sounds like a spillover from the 'balanced flow 
versus free flow of information' debate in the United Nations years ago. 
The participants also agreed that minors should be protected, the 
cultures, values and religions of different countries should be respected, 
news reporting should be balanced, diversity of opinions should be 
maintained, etc. 

The meeting indicates that the Asian nations already felt the need to 
get together to talk about the inroads of satellite television. But a 
common programme standard for Asia will not be likely to come about 
in a short time given the diverse backgrounds of the region. For 
instance, Australia indicated at the meeting that even if the APT 
devised a common programme standard for the region, the Australian 
Broadcast Corporation might not subscribe to it as the Australian 
government  does not have the power to interfere with the 
Corporation. 38 Nevertheless, in non-political areas such as sex and 
violence some consensus will probably be reached after further discus- 
sion. When financial interests are involved, however, agreement will 
not be easily reached. For example, the ban on cigarette advertising in 
some places may hurt the financial position of local television stations, 
at least for a while, and the advertisers' pressure and influence in 
different countries are not to be ignored either. 

Conclusion 

After decades of debate on cultural imperialism, the citizens of the 
world have finally come to realize that, whether it is greeted with open 
arms or hostility, the age of global television is here. 

In Europe, where cross-border satellite television started earlier, 
public broadcasting lost its monopoly in the late 1980s. The member 
nations of the European Community were faced with the 'liquidation of 
their sovereignty', as described by Conor Cruise O'Brien, when the EC 
Directive on Cross Frontier Broadcasting (1989) required member 
states to ensure freedom of (satellite television) reception and not to 
restrict retransmissions on their territory of any EC broadcasts which 
meet certain minimum conditions. 39 

Coming from a much more diverse historical, political and economic 
background, the nations of Asia are expected to take much longer to 

148 



Satellite TV in Asia: P S N Lee and G Wang 

arrive where European nations are today, if they do so at all. Before 
forming a regional capitalist culture, Asia will probably be segmented 
into four major cultural markets, namely Confucian, Hindi, Islamic and 
English. Despite resistance to satellite television in some countries, the 
trend towards further deregulation and greater openness is not in doubt. 
What can be learned from the European experience is that at the end of 
deregulation there will be a free flow of information which is not 
necessarily balanced. It is unrealistic to try to stop the spread of 
information technology. But this does not mean that cultural integrity 
and cultural identity should no longer be an issue; more evidence, 
however, of the deleterious effects of satellite television on indigenous 
culture is needed to substantiate the thesis of cultural imperialism. 

The fact that both Star TV and TVBS have entered into partnerships 
with local broadcasters means that satellite television does not neces- 
sarily bring a cultural invasion. With proper arrangements, it can 
facilitate the growth of the television industry in individual nations. 
Perhaps what the policy makers should occupy themselves with is not 
ways to put satellite television under control, but how to upgrade the 
quality of locally produced programmes so that they can ride on the 
technological tide instead of being overrun by it. 

149 


