Please use this identifier to cite or link to this item: https://ah.lib.nccu.edu.tw/handle/140.119/102486
題名: 郎士元里籍及仕履考
其他題名: An Investigation of the Domicle of Origin and the Official Career of Larng Shyh-Yuarn
作者: 謝海平
Tse, Hoi-ping
貢獻者: 中文系
日期: Dec-1987
上傳時間: 30-Sep-2016
摘要: 郎士元是唐朝肅宗、代宗時期相當有名的詩人,與錢起並稱「錢郎」,以「閑雅」的詩風見稱於時。但關於其生平,文獻上的記載極為簡略,兩唐書亦未為之立傳。本文係利用郎士元詩作中年代、背景之可考者,參合其同時詩人酬贈士元的詩,及相關文獻,詳加考察,期對士元茫昧的行跡,有所發明。考證的結果,得知士元的先世是中山人,即唐之鎮州,但其父祖輩已徙居江南潤洲。士元在天寶中葉已抵達長安,天寶十五載登進士第,其後歷任秘書省校書郎、渭南尉、拾遺、補闕、員外郎、郢州刺史等官職。在唐德宗貞元年間,終老於潤州。
關聯: 國立政治大學學報,56,35-50
資料類型: article
Appears in Collections:期刊論文

Files in This Item:
File Description SizeFormat
56-35-50.pdf1.79 MBAdobe PDF2View/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.